Still Life with Nude No.3

42” x 36” 

Photograph, Hahnemuhle Photo Rag, 32 × 37.5 cm, en marco

$1400 USD in frame
30,000 Pesos 

No More Dreams #1
2020
Photographic Print
12 x 12 inches

250 USD in Frame
6000 Pesos en Marco

or 32 x 32 inches

500 USD in Frame
12000 Pesos en Marco SOLD

No More Dreams #2
2020
Photographic Print
12 x 12 inches

250 USD in Frame
6000 Pesos en Marco

or 32 x 32 inches

500 USD in Frame
12000 Pesos en Marco SOLD

Last Days, 2020, Photograph, Hahnemuhle Photo Rag Metallic Paper, 47 cm × 89 cm

$500 USD in Frame
12000 Pesos en Marco

EXPLORiNG VANiTAS AND CONSUMPTiON: THE ART OF OONA NELSON AND ORT PROJECT

ARTiSTS @ORTPROJECT & @OONANELSONI

OMNI VANITAS presenta las obras colaborativas del dúo artístico ORT Project. Esta unión de artistas, Anna Noelle Rockwell y Oona Nelson, explora y critica aspectos del consumo, la abundancia y la decadencia a través de exuberantes instalaciones, fotografías y gestos interactivos.

La Semana del Arte CDMX en Art Gallery Studios, en colaboración con Farmacia Internacional, está preparada para exhibir dos series notables que profundizan en los temas de vanitas, el consumo y la naturaleza efímera de la vida. El proyecto en solitario de Oona Nelson, “No More Dreams”, y las obras colaborativas del ORT Project de Anna Noelle Rockwell y Oona Nelson ofrecen exploraciones artísticas distintas pero entrelazadas.

El proyecto en solitario de Oona Nelson, “No More Dreams”, presenta un giro contemporáneo al género clásico de vanitas. Tradicionalmente, el arte de vanitas, surgido como respuesta a la prosperidad colonial del siglo XVIII en Holanda, servía como recordatorio de la naturaleza transitoria de la vida. Los artistas de este movimiento se centraron en los placeres temporales y la futilidad final de los bienes mundanos. La serie de Nelson reinterpreta este tema a través de un lente moderno.

En “No More Dreams”, el trabajo fotográfico de Nelson es sublime y desnudo, reducido a su esencia. Sus piezas a menudo yuxtaponen elementos tradicionales de vanitas, como pinturas o marcos quemados, con interrupciones modernas. Esta fusión crea una reflexión conmovedora sobre el mundo de hoy. Nelson correlaciona los temas del movimiento de vanitas —la naturaleza fugaz y finita de la vida— con cuestiones contemporáneas como la economía, la política y la ecología. Se conecta con estos temas, reconociendo su complicidad y transmitiendo remordimiento y pérdida. Esta dualidad impregna su obra con una calidad agridulce, casi llena de patetismo, haciendo eco del sentimiento de que la era del exceso podría terminar.

En contraste, OMNI VANITAS trae a la luz el genio colaborativo del ORT Project, una asociación entre Anna Noelle Rockwell y Oona Nelson. Su obra se centra en temas de consumo, abundancia y decadencia. ORT Project critica las actitudes sociales hacia estos conceptos utilizando instalaciones, fotografías y elementos interactivos.

Un componente vital del trabajo del ORT Project es el uso de la mesa como plataforma literal y metafórica. Este objeto familiar, asociado con el comedor y la exhibición, se convierte en un escenario para sus tableaux de naturaleza muerta pictórica. Estas instalaciones temporales y fotografías a menudo presentan una mezcla de elementos comestibles e incomestibles, resaltando las complejidades y contradicciones del consumo. El arte del ORT Project profundiza en los aspectos más oscuros e insidiosos del indulgencia, como la glotonería y el hedonismo. Su crítica se extiende a las actitudes sociales y los peligros colectivos, presentando una exploración visualmente intoxicante de estos temas.

Su capacidad para mezclar la historia del arte con cuestiones contemporáneas distingue al ORT Project. Abordan el “culto moderno a la conveniencia” y la abundancia, yuxtaponiéndolos con amenazas ambientales y sistemas de valores distorsionados. Esta amalgama crea un equilibrio único entre lo grotesco y lo bello, ofreciendo un comentario conmovedor sobre la vida contemporánea.

A medida que se acerca la Semana del Arte CDMX, los visitantes pueden interactuar con estas dos visiones artísticas distintas pero complementarias. “No More Dreams” de Nelson y “OMNI VANITAS” del ORT Project ofrecen percepciones profundas sobre la condición humana a través de sus lentes únicos.

El trabajo de Nelson en “No More Dreams” confronta al espectador con la naturaleza efímera de la vida y la calidad efímera de nuestras búsquedas. En contraste, la exploración del ORT Project en “OMNI VANITAS” critica los excesos del consumo moderno y sus implicaciones más amplias. Juntas, estas series crean un rico tapiz de expresión artística, invitando a los espectadores a reflexionar sobre la belleza transitoria de la vida y las consecuencias de nuestras elecciones colectivas.

Esta doble exposición, con piezas de Oona Nelson y ORT Project, promete ser un punto destacado de la Semana del Arte CDMX, ofreciendo una experiencia visualmente impactante y provocadora que resuena con preocupaciones contemporáneas mientras hace eco de temas artísticos históricos. Estas obras se pueden ver en Farmacia Internacional y en Art Gallery Studios, brindando una oportunidad única para explorar sus reinos creativos.

Además, para una comprensión y conexión más profundas con los artistas, los oyentes pueden sintonizar nuestro podcast, The Bureau of Queer Art. En la temporada 1, presentamos una entrevista completa con ORT Project, profundizando en su viaje artístico y perspectivas, enriqueciendo la experiencia de su exposición y aportando una nueva dimensión al aprecio de su obra.

EXPLORING VANiTAS AND CONSUMPTiON: THE ART OF OONA NELSON AND ORT PROJECT

ARTiSTS @ORTPROJECT & @OONANELSON

OMNI VANITAS features the collaborative works of the art duo ORT Project. This union of artists Anna Noelle Rockwell and Oona Nelson explore and critique aspects of consumption, abundance, and decay through lush installations, photographs and interactive gestures.

Art Week CDMX at Art Gallery Studios, in collaboration with Farmacia Internacional, is set to showcase two remarkable series that delve into the themes of vanitas, consumption, and the ephemeral nature of life. Oona Nelson’s “No More Dreams” and the collaborative works of the ORT Project by Anna Noelle Rockwell and Oona Nelson offer distinct yet intertwined artistic explorations.

Oona Nelson’s solo project, “No More Dreams,” presents a contemporary twist on the classic vanitas genre. Traditionally, vanitas art, emerging as a response to 18th-century colonial prosperity in Holland, served as a reminder of life’s transient nature. Artists in this movement focused on the temporary pleasures and the ultimate futility of worldly goods. Nelson’s series reinterprets this theme through a modern lens.

In “No More Dreams,” Nelson’s photographic work is sublimely bare, stripped down to its essence. Her pieces often juxtapose traditional vanitas elements, such as paintings or burned frames, with modern interruptions. This fusion creates a poignant reflection on today’s world. Nelson correlates the themes of the vanitas movement — the fleeting and finite nature of life — with contemporary issues like the economy, politics, and ecology. She connects to these themes, acknowledging her complicity while conveying remorse and loss. This duality imbues her work with a bittersweet, almost pathos-filled quality, echoing the sentiment that the era of excess might end.

In contrast, OMNI VANITAS brings forth the collaborative genius of the ORT Project, a partnership between Anna Noelle Rockwell and Oona Nelson. Their work focuses on themes of consumption, abundance, and decay. ORT Project critiques societal attitudes towards these concepts using installations, photographs, and interactive elements.

A vital component of the ORT Project’s work is using the table as a literal and metaphorical platform. This familiar object, associated with dining and display, becomes a stage for their painterly nature morte tableaux. These temporary installations and photographs often feature a mix of edible and inedible elements, highlighting the complexities and contradictions of consumption. ORT Project’s art delves into indulgence’s darker, more insidious aspects, such as gluttony and hedonism. Their critique extends to social attitudes and collective dangers, presenting a visually intoxicating exploration of these themes.

Its ability to blend art history with contemporary issues sets the ORT Project apart. They address the modern “cult of convenience” and abundance, juxtaposing these with environmental threats and distorted value systems. This amalgamation creates a unique balance between the grotesque and the beautiful, offering a poignant commentary on contemporary life.

As Art Week CDMX approaches, visitors can engage with these two distinct yet complementary artistic visions. Nelson’s “No More Dreams” and ORT Project’s “OMNI VANITAS” offer profound insights into the human condition through their unique lenses.

Nelson’s work in “No More Dreams” confronts the viewer with the fleeting nature of life and the ephemeral quality of our pursuits. In contrast, the ORT Project’s exploration in “OMNI VANITAS” critiques the excesses of modern consumption and its broader implications. Together, these series create a rich tapestry of artistic expression, inviting viewers to reflect on the transient beauty of life and the consequences of our collective choices.

This dual exhibition, featuring pieces from Oona Nelson and ORT Project, promises to be a highlight of Art Week CDMX, offering a thought-provoking and visually stunning experience that resonates with contemporary concerns while echoing historical artistic themes. These works can be seen at Farmacia Internacional and in Art Gallery Studios, providing a unique opportunity to explore their creative realms. 

Additionally, for a deeper understanding and connection with the artists, listeners can tune into our podcast, The Bureau of Queer Art. In season 1, we feature a comprehensive interview with ORT Project, delving into their artistic journey and perspectives, enriching the experience of their exhibition and bringing a new dimension to the appreciation of their work.