Supporting Queer Art has never been so easy.

Let the highest bid WIN!

ISupport the vibrant future of queer art! By placing a high bid, you're directly contributing to The Bureau of Queer Art's community exhibitions, publications, residencies, and cross-border projects that build and enrich our community. Remember, winning a bid is a commitment—payment must be made via a secure PayPal invoice, which can be completed using bank or credit card information within five business days. Artwork will be available for pickup from Dama Gallery in Ventura, CA, or shipped on June 2nd, 2024 at the cost of bid winner. Your generous support enables us to continue making a meaningful impact. Bid generously and support passionately!

(View Auction Item and other artworks available outside auction below - All work is unframed)

AUCTION ITEM

Third Eye 3, No 4, 2023, Photography, Satinado, celulosa, 260 grs, de, Canson, terminado, satinado, 14” x 14”. 

$1,000 USD Estimated Value

Starting Bid $100 USD

Print & Media

Atlantis, No. 1, 2023, Photography, Satinado, celulosa, 260 grs, de, Canson, terminado satinado, 14” x 14”,

$600 USD

Atlantis, No. 2, 2023, Photography, Satinado, celulosa, 260 grs, de, Canson, terminado satinado, 14” x 14”,

$600 USD

Atlantis, No. 3, 2023, Photography, Satinado, celulosa, 260 grs, de, Canson, terminado satinado, 14” x 14”,

$600 USD

Atlantis, No. 4, 2023, Photography, Satinado, celulosa, 260 grs, de, Canson, terminado satinado, 14” x 14”,

$600 USD

Atlantis, No. 5, 2023, Photography, Satinado, celulosa, 260 grs, de, Canson, terminado satinado, 14” x 14”,

$600 USD

Third Eye 3, No 1, 2023, Photography, Satinado, celulosa, 260 grs, de, Canson, terminado, satinado, 14” x 14”. 

$1,000 USD Gallery Price

Third Eye 3, No 2, 2023, Photography, Satinado, celulosa, 260 grs, de, Canson, terminado, satinado, 14” x 14”. 

$1,000 USD Gallery Price

Third Eye 3, No 3, 2023, Photography, Satinado, celulosa, 260 grs, de, Canson, terminado, satinado, 14” x 14”. 

$1,000 USD Gallery Price

LA ALQUiMiSTA DiGiTAL: LA EXPLORACiÓN DE NANCY OLiVERi EN LA FRONTERA ARTÍSTiCA DE LA IA

ARTiSTA @NANCY_OLiVERi_PHOTOGRAPHY

En el cosmos dinámico de la fotografía, emerge una artista como pionera, una virtuosa navegando las fronteras de la inteligencia artificial como un capitán trazando galaxias inexploradas. Desde el distrito de Brooklyn, la luminaria Nancy Oliveri asume el papel de una hechicera de la IA, forjando una saga de código y creatividad que trasciende los límites temporales y estéticos y se sumerge en los reinos inexplorados de un cosmos digital.

El génesis del romance de Oliveri con la inteligencia artificial es una narrativa cautivadora. Su escepticismo inicial se convirtió en fascinación, llevándola a navegar el reino digital con una brújula artística. La elección de ‘Exactly AI’ como su modelo preferido refleja una decisión deliberada de abrazar la innovación tecnológica y mantener el control sobre el proceso creativo.

En esta aventura artística, Oliveri se metamorfosea en un maestro de lo algorítmico, orquestando una sinfonía de píxeles que resuena con una cadencia de ciencia ficción, donde cada golpe de código es una pincelada en el lienzo de una realidad alternativa. Su viaje al reino de la inteligencia artificial refleja la exploración de territorios inexplorados, similar a un explorador espacial trazando las vastas extensiones de una frontera digital.

El abrazo de Oliveri a la inteligencia artificial representa una profunda narrativa de curiosidad y metamorfosis artística, desafiando las nociones tradicionales de creación artística. Inicialmente escéptica de aventurarse en el territorio desconocido de la frontera digital, Oliveri se encontró en una encrucijada donde el atractivo de la IA se convirtió en un canto de sirena irresistible, atrayéndola hacia un reino de posibilidades creativas sin precedentes.

En un paisaje donde la preservación de la propiedad intelectual es una batalla constante, la elección estratégica de Oliveri del modelo propietario - Exactly AI - agrega una capa de complejidad a su incursión en el arte generado por IA. La importancia radica en su adopción de tecnología de vanguardia y su astuta navegación de las aguas traicioneras de la propiedad intelectual que a menudo plantean desafíos en el ámbito digital.

La característica única de Exactly AI, que permite al artista retener los derechos de autor sobre las creaciones generadas por IA, es un elemento crucial en esta narrativa. En el arte generado por IA, los problemas de autoría y propiedad han sido una fuente de considerable debate. Integrar la inteligencia artificial en el proceso artístico a menudo difumina las líneas entre el artista humano y la máquina, planteando preguntas sobre quién posee los derechos de la creación final.

La decisión deliberada de Oliveri de mantener el control sobre el proceso creativo al elegir Exactly AI refleja un compromiso con la preservación de la agencia del artista en la era digital. Retener los derechos de autor protege su visión artística y establece un precedente en la navegación del paisaje en evolución del arte generado por IA. Es un esfuerzo consciente para asegurar que, en medio de los trazos algorítmicos de la IA, la identidad del artista permanezca firmemente impresa en el lienzo de la creación.

La controversia en torno al salto de Oliveri a la inteligencia artificial no es simplemente sobre el uso de la tecnología en el arte; se extiende al discurso más amplio sobre la naturaleza en evolución de la autoría y la autonomía artística. Algunos dentro de la comunidad artística ven a la IA como una amenaza potencial para la autenticidad y originalidad del proceso creativo, generando preocupaciones sobre una dilución percibida del papel del artista.

Sin embargo, en el caso de Oliveri, la controversia toma una forma diferente. Se convierte en un discurso sobre innovación, adaptación y la preservación de la integridad artística dentro de un paisaje tecnológico en rápida evolución. Al elegir un modelo que emp

odera en lugar de disminuir los derechos del artista, desafía la narrativa convencional en torno al arte generado por IA, afirmando que la tecnología puede ser aprovechada sin sacrificar la esencia de la expresión artística.

Al navegar estas aguas controvertidas, Oliveri contribuye al diálogo en curso sobre la intersección del arte y la tecnología y se convierte en una pionera, allanando el camino para que futuros artistas exploren los reinos de la IA mientras mantienen un firme control sobre su identidad creativa. En este contexto, la controversia se convierte en un catalizador para redefinir los límites de la agencia artística en una era donde el lienzo se extiende más allá de las dimensiones físicas hacia los reinos digitales de la inteligencia artificial.

Dentro del etéreo reino del arte contemporáneo, donde la tecnología baila en el precipicio de la tradición, Oliveri canaliza una década de fotografía de bodegón en el enigmático crisol de la inteligencia artificial. Su obra es un rico tapiz, con una pieza titulada ‘Tercer Ojo’ ocupando un lugar central, un tableau verdoso nacido de la amalgama de crónicas visuales diversas. Se desarrolla una narrativa, un relato del Canal Gowanus de Brooklyn, donde la muerte se entrelaza con la tradición de la naturaleza muerta holandesa del siglo XVII, y la lente del artista se convierte en un conducto para las narrativas invisibles de una vía fluvial contaminada.

Sin embargo, el espectro de la integridad artística se cierne en este renacimiento digital. Oliveri reconoce los murmullos de disidencia de sus colegas fotográficos, que denuncian la dilución percibida del oficio. La IA, para algunos, es el presagio de la indolencia artística, un cómplice de un robo creativo. Sin embargo, en manos de Oliveri, se convierte en un medio para la metamorfosis, una herramienta para destilar años de trabajo meticuloso en un tapiz caleidoscópico.

“La integración de la IA en mi proceso artístico no estuvo exenta de desafíos”, reflexiona Oliveri. “Hay un equilibrio delicado entre dejar que la tecnología guíe la narrativa y asegurar que mi voz artística permanezca intacta. Es un baile entre el hombre y la máquina, y encontrar esa armonía es tanto el desafío como la recompensa”.

La confluencia de la pandemia de COVID-19 y la experimentación emergente con la IA ha reconfigurado la trayectoria artística de Oliveri. La soledad impuesta por la pandemia, similar al encuentro personal del artista con el duelo, se convirtió en un crisol para el renacimiento creativo. Las calles, una vez evitadas, llaman de nuevo, fomentando una síntesis de sus búsquedas solitarias y la reanudación del compromiso público.

La serie ‘balsa salvavidas’ de Oliveri, un testimonio de la resiliencia frente a las críticas, encuentra su lugar junto a las cautivadoras imágenes submarinas en la exposición de MAIA Galeria. La mitología teje a través del tapiz acuático, un relato nacido de la fusión de las estatuas de la Estación Central de Grand, la agitación ecológica del Canal Gowanus y el romance que persiste en lo alto del Rockefeller Center.

“La pandemia me obligó a enfrentar la soledad profundamente”, comparte Oliveri. “Se convirtió en un período de introspección y experimentación. En particular, la serie ‘balsa salvavidas’ surgió de un lugar de resiliencia, una respuesta a las dudas y críticas en torno a mi incursión en la IA. Es un diálogo visual, un testimonio de la capacidad del espíritu humano para navegar aguas desconocidas”.

Mientras contemplamos esta metamorfosis visual, Oliveri dirige su mirada hacia el futuro. La perspectiva de una curaduría intencional, una fusión de paisajes y figuras capturadas durante sus viajes, surge como una trayectoria para proyectos futuros. En esta avalancha de imágenes, ella discierne la importancia de la autoedición, el discern

imiento de un curador para navegar el vasto mar de datos visuales.

“En la era de la sobrecarga de información, el papel del artista como curador adquiere una importancia cada vez mayor”, opina Oliveri. “La IA presenta muchas posibilidades, pero requiere un ojo perspicaz para destilar significado del caos. Como artista, me veo a mí misma como creadora y curadora, navegando el paisaje digital con intención y propósito”.

El viaje de Nancy Oliveri en la inteligencia artificial no es simplemente una incursión en la innovación tecnológica. Es una exploración matizada, una simbiosis de pasado y futuro, un testimonio de la resiliencia del artista frente al escepticismo. Mientras atravesamos los paisajes en evolución del arte contemporáneo, Oliveri nos invita a replantearnos nuestras preconcepciones, abrazando los límites siempre cambiantes de la creatividad en la era de la inteligencia artificial. Su narrativa se despliega como un faro, guiándonos a través de los territorios inexplorados donde el arte y la tecnología se entrelazan en un baile de perpetua reinvención.

THE DiGiTAL ALCHEMiST: NANCY OLiVERi’S EXPLORATiON OF AI’S ARTiSTiC FRONTiER

ARTiST @NANCY_OLiVERi_PHOTOGRAPHY

In the dynamic cosmos of photography, an artist emerges as a pioneer, a virtuoso navigating the frontiers of artificial intelligence like a captain charting unexplored galaxies. From the borough of Brooklyn, the luminary Nancy Oliveri assumes the role of an AI sorceress, crafting a saga of code and creativity that transcends temporal and aesthetic boundaries and plunges into the uncharted realms of a digital cosmos.

The genesis of Oliveri’s tryst with artificial intelligence is a compelling narrative. Her initial skepticism turned into fascination, leading her to navigate the digital realm with an artistic compass. The choice of ‘Exactly AI’ as her preferred model reflects a deliberate decision to embrace technological innovation and maintain control over the creative process.

In this artistic adventure, Oliveri metamorphoses into a maestro of the algorithmic, orchestrating a symphony of pixels that resonates with a sci-fi cadence, where each stroke of code is a brushstroke on the canvas of an alternate reality. Her journey into the realm of artificial intelligence mirrors the exploration of uncharted territories akin to a spacefaring explorer charting the unknown expanses of a digital frontier.

Oliveri’s embrace of artificial intelligence represents a profound narrative of curiosity and artistic metamorphosis, challenging traditional notions of artistic creation. Initially skeptical of venturing into the uncharted territory of the digital frontier, Oliveri found herself at a crossroads where the allure of AI became an irresistible siren call, beckoning her towards a realm of unprecedented creative possibilities.

In a landscape where the preservation of intellectual property is a constant battle, Oliveri’s strategic choice of the proprietary model – Exactly AI – adds a layer of complexity to her foray into AI-generated art. The significance lies in her adoption of cutting-edge technology and her astute navigation of the treacherous waters of intellectual property that often pose challenges in the digital realm.

Exactly AI’s unique feature, allowing the artist to retain copyright over the AI-generated creations, is a pivotal element in this narrative. In AI-generated art, issues of authorship and ownership have been a source of considerable debate. Integrating artificial intelligence into the artistic process often blurs the lines between the human artist and the machine, raising questions about who holds the rights to the final creation.

Oliveri’s deliberate decision to maintain control over the creative process by choosing Exactly AI reflects a commitment to preserving the artist’s agency in the digital age. Retaining copyright safeguards her artistic vision and establishes a precedent in navigating the evolving landscape of AI-generated art. It is a conscious effort to ensure that, amid the algorithmic strokes of AI, the artist’s identity remains firmly imprinted on the canvas of creation.

The controversy surrounding Oliveri’s leap into artificial intelligence is not merely about utilizing technology in art; it extends to the broader discourse on the evolving nature of authorship and artistic autonomy. Some within the artistic community view AI as a potential threat to the authenticity and originality of the creative process, raising concerns about a perceived dilution of the artist’s role.

However, in Oliveri’s case, the controversy takes a different shape. It becomes a discourse on innovation, adaptation, and the preservation of artistic integrity within a rapidly changing technological landscape. By choosing a model that empowers rather than diminishes the artist’s rights, she challenges the conventional narrative surrounding AI-generated art, asserting that technology can be harnessed without sacrificing the essence of artistic expression.

In navigating these controversial waters, Oliveri contributes to the ongoing dialogue about the intersection of art and technology and becomes a trailblazer, paving the way for future artists to explore the realms of AI while retaining a firm grip on their creative identity. In this context, the controversy becomes a catalyst for redefining the boundaries of artistic agency in an era where the canvas extends beyond physical dimensions into the digital realms of artificial intelligence.

Within the ethereal realm of contemporary art, where technology dances on the precipice of tradition, Oliveri channels a decade’s worth of still-life photography into the enigmatic crucible of artificial intelligence. Her oeuvre is a rich tapestry, with a piece entitled ‘Third Eye’ taking center stage—a verdant tableau born of the amalgamation of diverse visual chronicles. A narrative unfolds, a tale of Brooklyn’s Gowanus Canal, where death intertwines with the 17th-century Dutch still life tradition, and the artist’s lens becomes a conduit for the unseen narratives of a contaminated waterway.

Yet, the specter of artistic integrity looms large in this digital renaissance. Oliveri acknowledges the murmurs of dissent from her photographic peers, decrying the perceived dilution of the craft. AI, to some, is the harbinger of artistic indolence, an accomplice to a creative heist. Yet, in Oliveri’s hands, it becomes a medium for metamorphosis, a tool to distill years of meticulous work into a kaleidoscopic tapestry.

“The integration of AI into my artistic process was not without its challenges,” Oliveri reflects. “There’s a delicate balance between letting the technology guide the narrative and ensuring that my artistic voice remains intact. It’s a dance between man and machine, and finding that harmony is both the challenge and the reward.”

The confluence of the COVID-19 pandemic and the burgeoning AI experimentation has reshaped Oliveri’s artistic trajectory. The solitude imposed by the pandemic, akin to the artist’s personal encounter with grief, became a crucible for creative rebirth. The streets, once avoided, beckon anew, fostering a synthesis of her solitary pursuits and the resumption of public engagement.

Oliveri’s ‘life raft’ series, a testament to resilience in the face of criticism, finds its place alongside the captivating underwater images in the exhibition at MAIA Galeria. Mythology weaves through the aquatic tapestry, a narrative born from the fusion of Grand Central Station’s statues, Gowanus Canal’s ecological turmoil, and the romance that lingers atop Rockefeller Center.

“The pandemic forced me to confront solitude profoundly,” Oliveri shares. “It became a period of introspection and experimentation. In particular, the ‘life raft’ series emerged from a place of resilience—a response to the doubts and criticisms surrounding my foray into AI. It’s a visual dialogue, a testament to the human spirit’s ability to navigate uncharted waters.”

As we contemplate this visual metamorphosis, Oliveri casts her gaze into the future. The prospect of intentional curation, a fusion of landscapes and figures captured during her travels, emerges as a trajectory for future projects. In this deluge of images, she discerns the importance of self-editing, a curator’s discernment in navigating the vast sea of visual data.

“In the era of information overload, the artist’s role as a curator becomes increasingly significant,” Oliveri opines. “AI presents many possibilities but requires a discerning eye to distill meaning from the chaos. As an artist, I see myself as a creator and curator, navigating the digital landscape with intention and purpose.”

Nancy Oliveri’s journey into artificial intelligence is not merely a foray into technological innovation. It is a nuanced exploration, a symbiosis of past and future, a testament to the artist’s resilience in the face of skepticism. As we traverse the evolving landscapes of contemporary art, Oliveri invites us to reimagine our preconceptions, embracing the ever-shifting boundaries of creativity in the age of artificial intelligence. Her narrative unfolds as a beacon, guiding us through the uncharted territories where art and technology entwine in a dance of perpetual reinvention.